27. jan. 2009

Forleksa og forelska

For tida er det hauger av ting å tenke på, og eg skal ærlig innrømme at det ikkje går like mange tanka til skulen som det burde.
Mange, og alt for mange ganga vandra tankane mine til ferie, konserta, Oslo, sol, klær, London, Amerika og jentekvelda. For en gang, skal eg fortelle deg, om ikkje så alt for lenge. Så blir det nåke kalt vår. Då blir det mildt vær ute, og ofte sol. Og folk går, eller sykla, uten ytterjakke, votta, lue og skjerf til skulen! Graset blir grønt, blomstrane ute begynner å blomstre og det kommer grønt løv på trærene. Når våren er ferdig med det den skal, nemlig det å gjøre alt og alle klare for sommeren, så kommer sommeren. Og når sommeren er her går folk fortsatt ikkje i ytterjakke. No går dei i kjoler! Folk sykler i shorts til butikken og kjøper is, og bader i elva. Sommeren er fantastisk. Og i sommer blir eg 17. Lurer på kordan det blir.. 'Hei eg heiter Guro, eg er søtten år.' Nei, det høres feil ut
Tallet 17 minna meg bare om en ting, og det er 17. mai. Og 17 mai er kjedelig, egentlig. Eg trur eg heller ville vert 16 i to år enn å være 16 i et år og 17 i et år. Så ville eg blitt 18 sjølsagt. For det er jo det vi alle gleda oss til, er det ikkje?
Til vi kan gjøre det vi vil. Dra på ferie dit vi vil og kjøre bil rundt om kring.
Men tilbake til våren, eller sommeren, om du vil. Våren for meg er som formiddagen på julafta for en unge, eller som advent for ei bestemor som skal feire jul med barnebarna. Derfor syns eg våren er den beste årstida. For då venta du på sommeren. Eg lika sommeren. Eg lika sommeren veldig godt, og lurer på om eg skal våge meg til å sei at eg er forelska i sommeren? Om eg er forelska i ei årstid, og om det går an å være forelska i ei årstid. Så er det hvertfall den.

Ellers er alt bra. Spanskgloseprøve i går, engelsk 'vocabulary test' (forskjell? kor?) i dag, spansk prøve på torsdag, og så er det en gørr kjedelig kortekts om argumentasjon for/mot det samiske flagg som skal innleverast til Aud så fort som mulig. Eg vil sei at forleksa er et ord som beskriver ganske godt kordan det er på skulen nowadays. Jaddah!! (Som Morten ville ha sagt).

No må man få opp farta. Om eksakt en time skal man møte lokalavisa Firda i sentrum og snakke om diverse eksepsjonelt spennande ting. Sørg for at du får med deg Firda dei neste dagane!! love gurthi.

Ingen kommentarer: