3. sep. 2009

hui og hast

(Det her skreiv eg i gårkveld, men då var sjølsagt internettet nede)


Eg har hatt første skuledag på high school, og eg har hatt andre skuledag på high school. Eg håper den dagen kommer snart, då eg glømmer å telle kor mange daga eg har gått. I følge US gov læreren min, mr. C, er det 89 daga igjen av det semesteret her, og 179 daga igjen av skuleåret. Det er mange daga. Og det er utenom helger og ferier.


Første skuledag var grusom. Eg sov 1 time natt til tirsdag, og alarmen ringte allerede kl 05:30. Hjelp! Eg spiste nudla til frokost, pakka sekken for det eg trudde eg trengte og hoppa i bilen, Cheryl kjørte oss.


Dei fleste timane (= alle unntatt en) var veldig greie/kjedelige. Då lærerane bare gikk gjennom forskjellige regla om mat og drikke i klasserommet og forventa oppførsel og respekt for medeleva og mobiltelefona og iPoda og ’bathroom-passes’ og kor mange poeng du fikk for det og det. Det med poeng fostår eg ikkje helt enda. Men eg skal prøve å få så mange poeng som mulig, hvertfall! Den ene timen som ikkje var sånn var sjølsagt mattetimen. Nei da, der var det rett opp av stolen og alle elevane fikk kvert sitt område på ei tavle (det er tavle på alle veggane i matte-klasserommet mitt. Ja, 4 stoore tavler) og læreren, Mr. Hill, leste opp oppgaver som vi måtte løyse. Det var grusomt. Trur du eg huska nåken ting fra før sommerferien, fra T matten?? Eller ungdomskulen for den del? Algebra regla og sånt? Nei. Og trur du eg var så avslappa av eg greide å følge med når mr. Hill kom bort å prøvde å forklare ting for meg på et anna språk enn norsk, og brukte ord eg aldri hadde hørt før, og alle andre var ferdige og såg på meg? Nei. Så matte forblir det verste faget mitt, enn så lenge! Sjokkerrrrrrande.


Kem som helst, til og med eg, ville tru at video (eller kor..) kom til å bli favorittfaget mitt, og at matte og kjemi kom til å bli dei ’verste faga’. Men den gang ei. I video production har eg den slappaste og minst entusiastiske læreren du kan tenke deg, og video timane er lengre enn nåken andre tima, mens i kjemi har eg en UTRULIG kul lærer. Eg veit ikkje kor eg skal begynne med å forklare kor kul han er en gang. Men han har sagt at kjemi er ikkje enkelt om du ikkje følger med og gjør det han ber deg om, og at vi på visse tidspunkt kommer til å hate han og skrike til han og være skikkelig sinte, men at det er verdt det når vi kommer til final rundt sommertider. Han er ikkje bare kul som person, han er og en flink lærer vil eg påstå. Han har gitt oss mobil nr hans og nr hans heim (!!!!) så vi kan ringe han når som helst, om vi trenger hjelp med lekser eller om vi bare trenger en å snakke med. Han har hørt at rådgiverane på skulen ikkje gjør en super jobb, og derfor stiller han opp for studentane sine for at dei skal få et så bra år som mulig. Eg syns han virka kul.


Men andre skuledag var bedre. Det håpte eg på, og det blei den.


Ellers har eg, sånn på egenhånd, tenkt ut at eg vil begynne å kladde litt på kordan et utvekslingsår kan være. Eg trur og er sikker på at det er mange som stuper inn i det og ikkje er klar over alle utfordringane dei kommer til å møte. Sjølsagt er eg en av dei, då det er umulig å være 100% forberedt på nåke du aldri har vert med på. Men eg kunne tenke meg å dele erfaringane, både gode og ikkje-så-gode, med folk som vurderer et utvekslingsår. Så det har eg i det små begynt å kladde på. Vi får se når eg finner ut at det er kjedelig, eller om det varer ut skuleåret. Det hadde vert supert.


(woooow, det blei langt og tungt. Det beklaga eg!)

Hei pus, love gurthi.

Ingen kommentarer: